Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Όσκαρ 2019: Η απήχηση, η αμφισβήτηση και τα προγνωστικά των εταιρειών στοιχημάτων


Απομένουν μόλις λίγα εικοσιτετράωρα για τη μεγάλη βραδιά των Όσκαρ και το ενδιαφέρον των κινηματογραφόφιλων, αλλά και όσων γοητεύονται από το τηλεοπτικό υπερθέαμα της βράβευσης στο Χόλιγουντ, έχει φθάσει στο κατακόρυφο.

Αυτή είναι η πρώτη φορά που τα Όσκαρ έχουν τεράστιο ελληνικό ενδιαφέρον, λόγω της παρουσίας του Γιώργου Λάνθιμου, που κυνηγά με την «Ευνοούμενη» δέκα χρυσά αγαλματίδια.
Μέσα σε αυτό το ευχάριστο πανδαιμόνιο, οι εταιρείες στοιχήματος δίνουν τα δικά τους προγνωστικά, επηρεάζοντας το κλίμα και πολλούς που θέλουν να τζογάρουν στο θέαμα.
Ποια είναι, λοιπόν, τα προγνωστικά αυτών των εταιρειών μέσα από τις αποδόσεις που δίνουν, πόσο κοντά είναι στην πραγματικότητα και γιατί ο κινηματογράφος δεν είναι ένα σπορ που προσφέρεται για τζόγο.

Η αμφισβήτηση των Όσκαρ
Ένα δίκιο το έχουν όλοι αυτοί που λένε ότι τα Όσκαρ δεν είναι τίποτα παραπάνω από ένας προωθητικός μηχανισμός της αμερικανικής κινηματογραφικής βιομηχανίας, ένα παιχνίδι συμφερόντων, ένα τηλεοπτικό υπερθέαμα, αλλά και μια διαδικασία μακριά από τη διαφάνεια, με συγκεκριμένες στοχεύσεις και υποκειμενικές επιλογές, πολιτικά (και κατά κύριο λόγο μιας μεγάλης υπερσυντηρητικής μερίδας) κριτήρια, προσωπικές σχέσεις ή ακόμη και κρυφές συναλλαγές.
Ως ακλόνητο επιχείρημα φέρνουν τη βράβευση ταινιών και επαγγελματιών του χώρου που ουσιαστικά δεν έχουν προσφέρει σχεδόν τίποτα στην ιστορία του σινεμά και αντιστοίχως αναδεικνύουν όσους έχουν μείνει μακριά από τα βραβεία, συγκλονιστικές μορφές της 7ης Τέχνης.
Είναι ενδεικτικό ότι μόνο στην κατηγορία των σκηνοθετών (τη δεύτερη σημαντικότερη) δεν έχουν λάβει ποτέ το Όσκαρ για κάποια τους ταινία θρυλικοί δημιουργοί, στυλοβάτες του κινηματογράφου, όπως οι Τσάρλι Τσάπλιν, Όρσον Γουέλς, Στάνλεϊ Κιούμπρικ, Ντέιβιντ Λιντς, Άλφρεντ Χίτσκοκ.
Υπάρχουν και άλλοι πολλοί που δεν έχουν βραβευτεί με το Όσκαρ σκηνοθεσίας, αλλά και μόνο τα παραπάνω πέντε ονόματα αρκούν για να στείλουν αδιάβαστους αυτούς που συγκρίνουν τα Όσκαρ με τη Βίβλο (του σινεμά).

Η τεράστια απήχηση των Όσκαρ
Παρ’ όλα αυτά, πρέπει να αναγνωρίσουμε τη δυναμική και την παγκόσμια απήχηση των Όσκαρ, και ειδικά φέτος και στην Ελλάδα, με την απίστευτη περίπτωση του Γιώργου Λάνθιμου και της πραγματικά εξαιρετικής προσπάθειάς του στην «Ευνοούμενη», με την οποία διεκδικεί δέκα Όσκαρ, και μάλιστα είναι μέσα σε όλα τα σημαντικότερα βραβεία (καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, σεναρίου, ερμηνειών, μοντάζ κ.λπ.).
Έτσι, μία εβδομάδα πριν από τη λαμπρή τελετή στο θέατρο Ντόλμπι στο Λος Άντζελες, λίγα μόλις τετράγωνα μακριά από τα στούντιο της Paramount, ο «πυρετός» για τα Όσκαρ έχει φθάσει στα επίπεδα εκείνου που είχαν οι χρυσοθήρες στα τέλη του 19ου αιώνα στις ΗΠΑ.
Άλλωστε, ο χρυσός και συγκεκριμένα τα χρυσά αγαλματίδια είναι το ζητούμενο. Μέσα σε αυτήν την παραζάλη έχουμε και το φρούτο, όχι το φρουτάκι, του στοιχήματος, για τα Όσκαρ. Βεβαίως, αυτό δεν είναι κάτι καινούριο, αλλά δεν είναι λίγοι αυτοί που παρασύρονται και παίρνουν πολύ πιο σοβαρά απ’ όσο πρέπει το τι δίνουν οι εταιρείες στοιχημάτων σε όλον τον κόσμο.

Τα κριτήρια του στοιχήματος
Σύμφωνα με αμερικανικά δημοσιεύματα, οι εν λόγω εταιρείες τοποθετούν το στοίχημα για τα Όσκαρ βάσει των βραβείων που έχουν λάβει μέχρι να φθάσουν στις υποψηφιότητες, της περιρρέουσας ατμόσφαιρας, της αποδοχής τους από το κοινό, αλλά ενδεχομένως και της διαφημιστικής δαπάνης που έχουν κάνει.
Και επειδή οι εταιρείες στοιχήματος δε βασίζονται στους σινεφίλ, ούτε στους επαγγελματίες του χώρου, αλλά στο λεγόμενο ευρύ κοινό και για να μην κρυβόμαστε στους παθιασμένους τζογαδόρους, ανοίγουν μια παλέτα με επιλογές στοιχημάτων καθαρά τζογαδόρικης μανίας.
Δεν είναι τυχαίο ότι ανάμεσα στα στοιχήματα για τα Όσκαρ υπάρχουν και αυτά για το νικητή στα οπτικά εφέ ή καλύτερου φιλμ μικρού μήκους κινουμένων σχεδίων ή ακόμη και αν η 70χρονη Μέριλ Στριπ θα καταφέρει να πάρει και το τέταρτο της Όσκαρ μέχρι το 2020.
Ας ρίξουμε όμως μια ματιά στο τι δίνουν οι εταιρείες στοιχημάτων σε γενικές γραμμές και για να θυμόμαστε που έπεσαν μέσα ή έξω μετά την τελετή, όταν θα σβήσουν τα φώτα και οι περισσότεροι απ’ αυτούς που στοιχημάτισαν θα καταριόνται τον αμερικανικό καπιταλισμό ή ακόμη και το φίλο τους που είχε «πληροφόρηση» από τον κουμπάρο του, που όπως του είπε ο μπατζανάκης του που ξέρει έναν μπάρμαν στο δυτικό Χόλιγουντ και στο οποίο συχνάζουν κάποιοι κομπάρσοι των στούντιο, που έχουν ακούσει κάποια στελέχη της παραγωγής να λένε τους νικητές.
Λοιπόν, έχουμε και λέμε:

Βραβείο Καλύτερης Ταινίας
Το μεγάλο φαβορί, σύμφωνα με τις εταιρείες στοιχημάτων, είναι το «Ρόμα» του Κουαρόν, που έχει λάβει και το Χρυσό Λέοντα, στο Φεστιβάλ Βενετίας, αλλά πριν από λίγες ημέρες και τα δυο κορυφαία βραβεία BAFTA για την καλύτερη ταινία και σκηνοθεσία.
Πάντως, φαβορί χρίζουν το «Ρόμα» και πολλά δημοσιεύματα από την Αμερική και γνώστες των βραβείων, αν και από κοντά ακολουθεί το «Πράσινο Βιβλίο» του Πίτερ Φαρέλι, με διπλάσια απόδοση, στο 4 και ακολουθεί «Η Ευνοούμενη» του δικού μας Γιώργου Λάνθιμου, με 9.
Επίσης, σε απόσταση από τις τρεις ταινίες, υπάρχουν και το «Blackklansman» του Σπάικ Λι, «A Star Is Born» του Μπράντλεϊ Κούπερ, «Black Panther», του Ράιαν Κούγκλερ, «Bohemian Rhapsody» του πολύ Μπράιαν Σίνγκερ και το «Vice» του Άνταμ ΜακΚέι.
Η ταινία του Αλφόνσο Κουαρόν, τον οποίο το Χόλιγουντ μπορεί να θεωρεί και παιδί του με ταινίες όπως «Gravity», «Χάρι Πότερ», «Μεγάλες Προσδοκίες» κ.λπ., έχει προσόντα, αλλά υστερεί έναντι του «Πράσινου Βιβλίου», που είναι η πιο ολοκληρωμένη απ’ όλες τις ταινίες, με σημαντική διεισδυτικότητα και στο ευρύ και στο απαιτητικό κοινό, ενώ «Η Ευνοούμενη» ξεχωρίζει εμφανώς σε επίπεδο οργάνωσης, καθώς ο Λάνθιμος, μπορεί να μην έχει ακόμη τη βιρτουοζιτέ του Κουαρόν, αλλά είναι ο ορισμός του διευθυντή ορχήστρας, παραδίδοντας μαθήματα στον τομέα αυτόν. Να σημειωθεί ότι το «Hollywood Reporter» εκτιμά ότι και οι οκτώ υποψήφιες ταινίες μπορούν να κερδίσουν κάποιο βραβείο Όσκαρ στις υπόλοιπες κατηγορίες.

Βραβείο Σκηνοθεσίας
Εδώ η απόδοση του Κουαρόν φθάνει στα επίπεδα Γιουβέντους για το πρωτάθλημα Ιταλίας. Με απόδοση που δίνει λίγο πάνω από τη μονάδα, δηλαδή βάζεις 10 ευρώ για να πάρεις 80 λεπτά, ο Κουαρόν μάλλον δύσκολα χάνει. Η απόσταση από τον δεύτερο Σπάικ Λι είναι μεγάλη και αν μπορεί να γίνει η έκπληξη αυτή θα έρθει από τον Λάνθιμο (και πάλι για τους παραπάνω λόγους) αλλά και από τον Πάβελ Παβλικόφσκι με τον «Ψυχρό Πόλεμο», που συμβαδίζει ελαφρώς και με τη νέα ψυχροπολεμική υστερία που αναπτύσσεται στην Αμερική.

Βραβείο Α’ Ανδρικού Ρόλου
Κατηγορία που δεν παίζει ο Λάνθιμος, καθώς το πρωταγωνιστικό του τρίο είναι γυναικείο. Για το βραβείο μεγάλο φαβορί, σύμφωνα με τις εταιρείες, σε επίπεδο Ναδάλ, μια και τώρα μάθαμε και από τένις, είναι ο Ράμι Μάλεκ, υποδυόμενος τον Φρέντι Μέρκιουρι στην ταινία «Bohemian Rhapsody», και τον ακολουθεί σε σχετικά μεγάλη απόσταση ο Κρίστιαν Μπέιλ, ως Ντικ Τσέινι στην ταινία «Vice».
Ο πολύ καλός Βίγκο Μόρτενσεν στο «Πράσινο Βιβλίο» και ο βετεράνος Γουίλεμ Νταφόε ως Βαν Γκονγκ στην «Πύλη της Αιωνιότητας» δείχνουν να μένουν μακριά. Επιπλέον, το κλίμα από το Χόλιγουντ δείχνει ότι ο Μάλεκ, με τον αβανταδόρικο, για τους Αμερικάνους, ρόλο του, δύσκολα χάνει, αν και δεν μπορεί να αποκλειστεί μια έκπληξη, ειδικά από τον επίσης αβανταδόρικο ρόλο του Νταφόε, αλλά και την εξαιρετική ερμηνεία του Μόρτενσεν.

Βραβείο Α’ Γυναικείου Ρόλου
Υπάρχει κι εδώ μεγάλο φαβορί από τις εταιρείες και αυτό ακούει στο όνομα της Γκλεν Γκλόουζ, στην απλώς ενδιαφέρουσα ταινία «Η Σύζυγος». Από κοντά και η πρωταγωνίστρια του Λάνθιμου Ολίβια Κόλμαν, που κάνει το ρόλο της ζωής της και σε μεγάλη απόσταση οι υπόλοιπες. Πάντως, μην πετάτε στο καλάθι των αχρήστων την ερμηνεία της Μελίσα ΜακΚάρθι για το «Θα μπορούσες ποτέ να με συγχωρέσεις;», της οποίας θα αποτελούσε τεράστια έκπληξη η βράβευση, αλλά όχι και τόσο για τα δεδομένα της Ακαδημίας.

Βραβείο Β’ Ανδρικού Ρόλου
Ίσως εδώ να έχουμε το αδιαμφισβήτητο φαβορί, που ακούει στο όνομα Μαχερσάλα Άλι, ο συμπρωταγωνιστής του Βίγκο Μόρτενσεν στο «Πράσινο Βιβλίο». Ο εντυπωσιακός Άλι κερδίζει με άνεση το βραβείο, καθώς εκτός από την ερμηνευτική του δεινότητα, πρέπει να ανέβει τουλάχιστον κι ένας μαύρος στη σκηνή των βραβεύσεων. Ρίτσαρντ Γκραντ και Σαμ Έλιοτ θα έδιναν μάχη για το Όσκαρ αν έλειπε ο υποψήφιος και για νέος Σίντνεϊ Πουατιέ.

Βραβείο Β’ Γυναικείου Ρόλου
Μεγάλο ντέρμπι, καθώς υπάρχουν αξιόλογες ερμηνείες και από τις πέντε υποψήφιες. «Η Ευνοούμενη» του Λάνθιμου έχει διπλή εκπροσώπηση, με τις Ρέιτσελ Βάις και Έμα Στόουν, κάτι που ίσως μετρήσει. Φαβορί θεωρείται η επίσης μαύρη ηθοποιός Ρετζίνα Κινγκ, ενώ το αουτσάιντερ είναι η άσημη, μέχρι πριν από λίγο καιρό, μεξικάνα Μαρίνα Ντε Ταβίρα, πρωταγωνίστρια στο «Ρόμα».

Τα υπόλοιπα βραβεία
Για το Βραβείο Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας το «Ρόμα» του Κουαρόν δείχνει ανίκητο, πληρώνει μια δεκάρα και σίγουρα δεν είναι ελκυστικό ποντάρισμα. Αφήστε που σε σχετικά κοντινή απόσταση βρίσκεται και ο «Ψυχρός Πόλεμος» του Παβλικόφσκι.
Για το Βραβείο Πρωτότυπου Σεναρίου «Η Ευνοούμενη» δείχνει να είναι το απόλυτο φαβορί, αν και δεν είναι μακριά της το «Πράσινο Βιβλίο».
Για το Καλύτερο Διασκευασμένο Σενάριο έρχεται η ώρα του «BlacKkKlansman» του Σπάικ Λι, ενώ αυτό της Καλύτερης Φωτογραφίας δικαίως θα πάει στο «Ρόμα».
Για το Καλύτερο Τραγούδι η Λέιντι Γκάγκα το παίρνει για το «Shallow» στο «Ένα αστέρι γεννιέται», ενώ ο δικός μας Γιώργος Μαυροψαρίδης είναι το ακλόνητο στάνταρ για το Βραβείο Μοντάζ, στην ταινία του Λάνθιμου.
Το Βραβείο Μουσικής Επένδυσης φαίνεται ότι θα πάει στο «If Beale Street Could Talk», αν και κοντά του βρίσκεται το «Black Panther».
Τέλος, μεγάλο φαβορί για τα βραβεία Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης και Κοστουμιών είναι η «Ευνοούμενη», καθώς από εκεί και πέρα όσον αφορά το στοίχημα, για τις υπόλοιπες κατηγορίες, πάμε σε επίπεδα ισλανδικού πρωταθλήματος.
Εν κατακλείδι, αφήστε τον τζόγο, ειδικά στον κινηματογράφο δεν κολλάει ούτε αισθητικά ούτε έχει επαφή με την αξία των ταινιών και τις χάρες και χαρές του καλού σινεμά, και απολαύστε -όσοι αντέχετε το ξενύχτι- το θέαμα της εκδήλωσης ή ακόμη καλύτερα διαλέξτε και δείτε τις καλύτερες ταινίες, όχι απαραίτητα σύμφωνα με την Αμερικανική Ακαδημία, για να βγείτε σίγουρα κερδισμένοι.

ΠΗΓΗ: in.gr

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Φιλαρέτη Κομνηνού: Μια ζωή πρωταγωνίστρια

Είναι καλοκαίρι, κινηματογραφικά, φτιάχνει τη βαλίτσα της, γράφει ένα σημείωμα στους γονείς της και φεύγει από το σπίτι της. Εκείνη την ημέρα παύει να αρνείται το πάθος της για το θέατρο για χάρη των άλλων και παίρνει το δρόμο που θα τη βγάλει σε μεγάλα θέατρα, μεγάλους ρόλους, μέχρι και στο μακρινό Μεξικό.

Hollywood made in…Greece!

Είναι Έλληνες και κατέκτησαν το Hollywood. Δεν μπορεί κανείς να ισχυριστεί ότι είναι εύκολο και συνηθισμένο, αλλά οι συγκεκριμένοι το κατάφεραν και με μεγάλη επιτυχία. Δεν είναι η Jennifer Aniston, η Nia Vardalos ή η Maria Menounos. Είναι και αυτές, αλλά είναι και οι άλλοι, που μας κάνουν πολύ περήφανους, γιατί είναι δικοί μας, έχουν κάτι από εμάς και μας αρέσει να αισθανόμαστε ότι τα κατάφεραν και πέτυχαν, σε έναν χώρο που δεν χαρίζεται. Το περιοδικό Down Town διαλέγει κάποιους από αυτούς και μας τους παρουσιάζει. Kαι αν κάποιους δεν τους ξέραμε, είναι καιρός, λοιπόν, να τους μάθουμε.

Γιούλικα Σκαφιδά: "Βάζω την προσωπική μου ζωή σε προτεραιότητα"

Η Γιούλικα Σκαφιδά μετράει στο ενεργητικό της πολλές εμπορικές επιτυχίες ωστόσο η αγάπη της για το θέατρο είναι μεγάλη.

Κρίση στο γάμο του Τζέιμι Ντόρναν;

Ο πρωταγωνιστής του Fifty Shades of Grey προσπαθεί να κρατήσει ενωμένη την οικογένειά του. Η Αμέλια Γουόρνερ τον ακολουθεί σε κάθε πρεμιέρα και ποζάρει χαμογελαστή δίπλα του στο κόκκινο χαλί. Μόλις σβήνουν τα φώτα όμως αρχίζουν τα προβλήματα.

10 ταινίες που ξυπνάνε τον ταξιδιώτη μέσα μας

Μια ταινία μπορεί να κάνει τον θεατή να ταξιδέψει στο μαγικό κόσμο της ιστορίας της παρέα με τους χαρακτήρες και τις καταστάσεις. Υπάρχουν ορισμένες ταινίες όμως, που κυριολεκτικά ξυπνάνε μέσα μας τον ταξιδιώτη (π.χ. υπάρχει περίπτωση να δει κανείς το Mama Mia και να μη θέλει να βρεθεί αυτομάτως σε ένα ελληνικό νησί;) Ας δούμε μερικές από αυτές.

32 επώνυμοι φωτογραφίζονται γυμνοί για την Παγκόσμια ημέρα κατά του AIDS

Μια εξαιρετικά αποκαλυπτική, γυμνή φωτογράφηση φιλοξενεί το περιοδικό "ADORE" της εφημερίδας "ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ"με πρωταγωνιστές τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης, Γιάννη Μπουτάρη, και άλλους 31 επώνυμους, οι οποίοι... βγαίνουν από τα ρούχα τους –για καλό σκοπό!