Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η μυστηριώδης περίπτωση Netflix


Πολύ προτού αρχίσει η 75η  κινηματογραφική Μόστρα, οι φήμες ότι το πρόγραμμα της εφετινής χρονιάς θα είναι - τουλάχιστον - ικανοποιητικό ήταν έντονες. Αρκεί κανείς να δει τα ονόματα των δημιουργών που συμμετέχουν στο πρόγραμμα και θα καταλάβει.
Άλλωστε με τι άλλο αν όχι με περιέργεια αναμένει κάποιος που αγαπά το σινεμά την τελευταία ταινία δημιουργών όπως οι αμερικανοί αδελφοί Τζόελ και Ιθαν Κοέν, ο Ιρλανδός Πολ Γκρίνγκρας, ο Μεξικανός Αλφόνσο Κουαρόν, ο Γάλλος Ζακ Οντιάρ ή ο Βρετανός Μάικ Λι;

Όλοι αυτοί οι σκηνοθέτες θα παρουσιάσουν τις τελευταίες ταινίες τους τις αμέσως επόμενες ημέρες της διοργάνωσης, ανεξάρτητα από το αν όλες αυτές οι ταινίες θα διανεμηθούν αργότερα στις αίθουσες. Η λέξη-κλειδί σε αυτό είναι Netflix. Και πράγματι η πλατφόρμα που έχει αλλάξει τον τρόπο κατανάλωσης του οπτικοακουστικού θεάματος σε όλον τον κόσμο είναι ένα από τα ζητήματα του φεστιβάλ, ή τουλάχιστον είναι ένα θέμα στο οποίο ο δημοσιογραφικός κόσμος δίνει ιδιαίτερη σημασία.

Η διανομή των ταινιών παραγωγής Netflix - ανάμεσά τους το «The Ballad of Buster Scruggs» των Κοέν, το «22 July» του Πολ Γκρίνγκρας και το «Ρόμα» του Αλφόνσο Κουαρόν - είναι ένα μεγάλο ζήτημα που ενδεχομένως να θέσει νέους όρους στο μέλλον όχι μόνο των κινηματογραφικών φεστιβάλ αλλά και της διανομής των ταινιών στις αίθουσες. Οι προαναφερθείσες ταινίες είναι γυρισμένες για να προβληθούν στην τηλεόραση. Η διανομή τους στις αίθουσες - αν υπάρξει - θα είναι εξαιρετικά περιορισμένη και ίσως λιγάκι υποκριτική.

Ο παράγοντας Όσκαρ

Διότι βέβαια υπάρχει ο παράγοντας Όσκαρ. Σύμφωνα με τον κανονισμό της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, για να κερδίσει μια ταινία υποψηφιότητα στα Όσκαρ θα πρέπει να έχει προβληθεί σε τουλάχιστον μία αίθουσα της Νέας Υόρκης ή του Λος Άντζελες μέσα στη χρονιά για την οποία θα μπορέσει να διεκδικήσει κάποιο βραβείο.

Με άλλα λόγια οι ταινίες της Netflix που θα προβληθούν στη Βενετία θα βγουν στις αίθουσες για το θεαθήναι, μόνο και μόνο για να μπορέσουν να συμμετάσχουν στην κούρσα των Οσκαρ. Τα έσοδά τους από την αίθουσα είναι κάτι λιγότερο από μηδαμινά γιατί ούτως ή άλλως το Netflix δεν τα υπολογίζει καν. Η πίτα της αγοράς για την οπτικοακουστική πλατφόρμα βρίσκεται στην τηλεόραση.

Επομένως στο τραπέζι πέφτουν σοβαρά ερωτήματα, τα οποία προς το παρόν δεν έχουν βρει απαντήσεις. Στην προσπάθειά του να στηρίξει την εμπορική διανομή των κινηματογραφικών ταινιών στην αίθουσα, το Φεστιβάλ των Καννών, αρνούμενο να προβάλει αυτές τις ταινίες στην Κρουαζέτ, ήρθε «στα μαχαίρια» πριν από λίγους μήνες με τη Netflix. Έτσι βέβαια αναβαθμίστηκε αυτομάτως το Φεστιβάλ της Βενετίας, διότι ο καλλιτεχνικός διευθυντής της κινηματογραφικής Μόστρα Αλμπέρτο Μπαρμπέρα δεν είχε κανένα πρόβλημα στο να τις προβάλει και αυτό έκανε.
Οι ίδιοι οι δημιουργοί όμως τι λένε; Προφανώς υπερασπίζονται τον χρηματοδότη τους! Παράδειγμα ο Αλφόνσο Κουαρόν που την περασμένη Πέμπτη δήλωσε «ευγνώμων» που υπάρχει το Netflix αφού χωρίς αυτό η ταινία του «Ρόμα» (εντός διαγωνισμού στο Φεστιβάλ Βενετίας) δεν θα μπορούσε να προβληθεί στην αίθουσα ή να γυριστεί καν. 

Η άποψη του Κουαρόν ότι ο κινηματογραφικός κόσμος πρέπει να συμβιβάζεται στις αλλαγές που διαρκώς προκύπτουν δεν είναι και τόσο λανθασμένη. Το «Ρόμα», μια ταινία 135 λεπτών, πέρα για πέρα προσωπική (αφορά μνήμες του ίδιου του Κουαρόν από τη δεκαετία του 1970), ασπρόμαυρη και χωρίς γνωστούς ηθοποιούς, ενδεχομένως να βρει κάποιο κοινό από την προβολή της στην τηλεόραση, κοινό που αριθμητικά θα απέχει έτη φωτός από την περιορισμένη προβολή της ταινίας στην αίθουσα.

ΠΗΓΗ: tovima.gr (Ζουμπουλάκης Γιάννης)

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Πρόσκληση συμμετοχής στο 3ο Athstage Festival Θεατρικών δημιουργών και στο 1ο Athstage Festival Μουσικής και Χορού

Το θέατρο Αθηναϊκή Σκηνή ανακοινώνει τη διεξαγωγή του 3ου Athstage Festival Θεατρικών δημιουργών που θα διεξαχθεί στο θέατρο Αθηναϊκή Σκηνή τον Ιούλιο του 2016 και κάνει πρόσκληση ενδιαφέροντος σε θιάσους και ομάδες για συμμετοχή. Παράλληλα ανακοινώνεται για πρώτη φορά το 1ο Athstage Festival Μουσικής και Χορού για καλλιτεχνικές δημιουργίες που αφορούν στις τέχνες αυτές.

Χατζηγιάννης: Σκοπός μου δεν είναι να μην πληρώσω, αλλά να πληρώσω αυτά που μου αναλογούν

Στο Διοικητικό Εφετείο Αθηνών συζητήθηκε την Τετάρτη η υπόθεση του τραγουδιστή Μιχάλη Χατζηγιάννη, για το πρόστιμο των τεσσάρων και πλέον εκατομμυρίων ευρώ που του έχει επιβληθεί σχετικά με τα εμβάσματα που είχε στείλει στην Κύπρο, τη διετία 2010-2011.

Φιλαρέτη Κομνηνού: Μια ζωή πρωταγωνίστρια

Είναι καλοκαίρι, κινηματογραφικά, φτιάχνει τη βαλίτσα της, γράφει ένα σημείωμα στους γονείς της και φεύγει από το σπίτι της. Εκείνη την ημέρα παύει να αρνείται το πάθος της για το θέατρο για χάρη των άλλων και παίρνει το δρόμο που θα τη βγάλει σε μεγάλα θέατρα, μεγάλους ρόλους, μέχρι και στο μακρινό Μεξικό.

Γιούλικα Σκαφιδά: "Βάζω την προσωπική μου ζωή σε προτεραιότητα"

Η Γιούλικα Σκαφιδά μετράει στο ενεργητικό της πολλές εμπορικές επιτυχίες ωστόσο η αγάπη της για το θέατρο είναι μεγάλη.

Γιάννης Πάριος: "Δυστυχώς" - Νέο τραγούδι

Μετά από το ομότιτλο single του πολυσυλλεκτικού άλμπουμ του Γιάννη Πάριου, με τίτλο "Έχω εσένα", ένα νέο τραγούδι, απόρροια της συνεργασίας του με το Γιώργο Μουκίδη, ο οποίος υπογράφει στιχουργικά και συνθετικά το "Δυστυχώς".

Φεύγει ο Μιχάλης Λεβεντογιάννης από το Τατουάζ

Την πρόθεσή του να μην συνεχίσει του χρόνου στο δημοφιλές σήριαλ "Το Τατουάζ" ανακοίνωσε ο ηθοποιός Μιχάλης Λεβεντογιάννης. Σε συνέντευξη που παραχώρησε στο περιοδικό Plan Be και τον δημοσιογράφο Θεόδουλο Παπαβασιλείου, είπε πως θέλει χρόνο ώστε να κάνει εντελώς διαφορετικά πράγματα.