Η χρονιά που αποδομήθηκε ο παρουσιαστής


Αν οι προηγούμενες τηλεοπτικές χρονιές σημαδεύτηκαν από την ηχηρή κατάρρευση του κραταιού ως τότε Mega, την επέλαση του "Survivor", την κυριαρχία του Ντάνου, η φετινή τηλεοπτική σεζόν θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως χρονιά αποδόμησης των μεγάλων πρωταγωνιστών της τηλεοπτικής μαρκίζας.


Ξαφνικά είδαμε πρόσωπα που "έγραψαν" όμορφα στη συνείδηση του τηλεοπτικού κοινού να παρουσιάζουν εκπομπές κατώτερες της δικής τους τηλεοπτικής αξίας, πρόσωπα που βγήκαν από ένα ριάλιτι να γίνονται παρουσιαστές μέσα σε λίγα λεπτά, ενώ παρουσιαστές που έχουν γράψει την δική τους ιστορία να μην μπορούν να σηκώσουν κεφάλι σε νούμερα τηλεθέασης ή Α list παρουσιαστές να βρίσκονται στον πάγκο περιμένοντας τον προπονητή να τους "ρίξει" κάποια στιγμή μέσα στον αγωνιστικό χώρο.
Τι ακριβώς συμβαίνει; Η περσινή επέλαση του Survivor, "παγκόσμιο τηλεοπτικό παράδοξο" το χαρακτήρισαν άνθρωποι των media, πέρα από τον πανικό έφερε και το... χάος. Το ηθικό δίδαγμα της Acun Medya είναι "φθηνά εργατικά χέρια" και σ' αυτήν την προσταγή εμπεριέχονται τεχνικοί, δημοσιογράφοι και παρουσιαστές. Όλοι είναι αναλώσιμοι και ανακυκλώσιμοι για τον Τούρκο παραγωγό. Έτσι ο παρουσιαστής γίνεται κριτής σε talent show (Καπουτζίδης, Τανιμανίδης) ή... βοηθός παρουσιαστή (Γιώργος Λιανός) και μετά ξαναγίνεται παρουσιαστής (Γιώργος Λιανός στο "My man can"). Παράλληλα όμως και ένας παίκτης που βγήκε από ριάλιτι και έχει γκελ στον κόσμο μπορεί να πλαισιώσει διάφορες εκπομπές, όπως έγινε με την Ευρυδίκη Βαλαβάνη και τον Κωνσταντίνο Βασάλο ή -στην πλέον ακραία εκδοχή- να χρηστεί εποχικός παρουσιαστής, όπως έγινε με τους νικητές του "Power of love" που θα παρουσιάζουν το καλοκαιρινό παιχνίδι "Σκάσε και κολύμπα". Και βέβαια μη ξεχνάμε ότι κι ένας καναλάρχης (όπως είναι ο Ατζούν Ιλιτζαλί) βεβαίως και μπορεί να είναι και πετυχημένος παρουσιαστής, μιας και εξακολουθεί να παρουσιάζει το τουρκικό Survivor που προβάλλεται στο κανάλι του!

Στην π.Α (προ Ατζούν) εποχή, ο παρουσιαστής είχε μια αξία, καθόταν σ' έναν θώκο και πολλές φορές είχε σημαντικότερο λόγο και από τον διευθυντή προγράμματος. Τα media ασχολούνταν με τα ακριβά τους συμβόλαια, τις μεταγραφές τους ή το "σπάσιμο" συμβολαίων. Τώρα φτάνουμε στο σημείο να αναζητάμε εκπομπή για τον παρουσιαστή που φαίνεται να περισσεύει!

Κάπως έτσι φτάσαμε στο Εpsilon. Είδαμε να διαλύεται ένα πρόγραμμα και να αδειάζει το roaster από πρωτοκλασάτους παρουσιαστές, όπως η Τατιάνα Στεφανίδου. Προκειμένου να έρθει τι; Η Δευτέρα Παρουσία; Ο εξωγήινος κυβερνήτης του πλανήτη Τ24; Κανείς δεν γνωρίζει και κανείς μέχρι στιγμής δεν έχει καταλάβει. Απλά ακούμε προτζεκτ, ανακοινώνονται ονόματα και ξεκινά την καλοκαιρινή της εκπομπή η Μαντώ Γαστεράτου.

Στον ΑΝΤ1 το πρόγραμμα της ερχόμενης σεζόν είναι πολλά υποσχόμενο αλλά σ' αυτό δεν έχουν θέση -μέχρι στιγμής τουλάχιστον- οι Γιώργος Λιάγκας και Γρηγόρης Αρναούτογλου (αν και για τον Γρηγόρη φαίνεται να έχει βρεθεί κάτι πολύ καλό).

"Την περίμενα αυτή την ερώτηση, αλλά δεν σας κρύβω ότι μου κάνει εντύπωση. Μια ομάδα 50 ατόμων δουλεύουν σκληρά για να στήσουν το πρόγραμμα της ερχόμενης σεζόν κι εσείς αντί να ενδιαφερθείτε για όλη αυτή τη δουλειά, με ρωτάτε για το τι θα κάνει ο Γιώργος και ο Γρηγόρης" είπε με εμφανή απογοήτευση ο διευθυντής προγράμματος του ΑΝΤ1, Τζώρτζης Ποφάντης , όταν η πρώτη ερώτηση των δημοσιογράφων δεν είχε να κάνει με τις σειρές και τις εκπομπές, αλλά με τους δύο παρουσιαστές.

Είπε όμως και κάτι άλλο που είναι και η μεγάλη αλήθεια. "Τελείωσε η εποχή των δίπολων 'Mega VS ΑΝΤ1'. O κόσμος επιλέγει από το μενού που του προσφέρει η τηλεόραση στο σύνολό της και δεν ταυτίζεται πλέον με ένα κανάλι" και κατά συνέπεια με κάποιον παρουσιαστή, αν εξαιρέσεις τους " Ράδιο Αρβύλα" που έχουν ένα συγκεκριμένο format εκπομπής και το δικό τους compact κοινό.

Αξίζει όμως να τονιστεί ότι πλέον τους παρουσιαστές δεν τους κρίνει μόνο ο κόσμος αλλά και η διαφημιστική αγορά. Αν στην εκπομπή σου εισρέουν χορηγοί και διαφημίσεις που μπορεί να φέρνουν τεράστια έσοδα στο κανάλι, τότε υπάρχεις, ακόμα και αν στα νούμερα τηλεθέασης αγγίζεις πολικές θερμοκρασίες.

Αν όμως είσαι σε μια ζώνη που δεν συγκεντρώνει διαφημιστικά πακέτα, τότε μπορεί άνετα, ακόμη και νούμερα τηλεθέασης να φέρνεις, να μένεις στον πάγκο, για παραδειγματισμό ή απλά επειδή δεν υπάρχει project τη δεδομένη στιγμή και δεν γίνεται να αποδεσμευτείς από κάποιο συμβόλαιο, για να μην πας απέναντι στον ανταγωνισμό.

Όλα έχουν μια λογική μέσα στο γενικότερο παραλογισμό. Κι έχουν και την εξήγησή τους, όχι πάντα προφανή και αρκετές φορές δυσανάγνωστη. Όμως εξήγηση υπάρχει. Όπως υπάρχει και θα συνεχίσει να υπάρχει και η τηλεόραση. Ως μέσο και ως συνήθεια.

Ο κόσμος μπορεί να μην ταυτίζεται πλέον με παρουσιαστές τόσο, όσο με προϊόντα ή υποπροϊόντα και η επικράτηση των new media να επιβάλλει τον οριστικό αποχαιρετισμό σε πεπαλαιωμένες αντιλήψεις και σκαλέτες εκπομπών. Ένας ταλαντούχος όμως παρουσιαστής θα είναι πάντα μια όαση μέσα στο άνυδρο τοπίο της fast food ανάθεσης εκπομπών.

ΠΗΓΗ: yupiii.gr (Κλεοπάτρα Πατλάκη)